Sladké mýty – pátranie po pravde

Medzi túžiacimi po chudnutí kolovala známa pravda, že sacharidy sa premieňajú v tele na tuk. Je to pravda? Nuž áno, ale až v momente, kedy má telo naplnené momentálne energetické potreby a plné zásoby glykogénu v pečeni a svaloch. 

Mimochodom, nadbytočné bielkoviny sa v konečnom dôsledku premieňajú na glukózu. Takže by sme v prvom rade mali zistiť, koľko živín vlastne potrebujeme, aby to bolo optimálne pre naše telo.  

Sú sacharidy nevyhnutné pre moje telo?

Áno a nie. Svojim spôsobom, telo si vždy nájde cestu, ako prežiť (je pravdepodobné, že skôr neprežijete bez tukov a bielkovín, ako bez sacharidov). Avšak zároveň si telo hľadá cestu ako prežiť čo najefektívnejšie. Náš organizmus čerpá energiu prednostne z glukózy – je najdostupnejšia pri štiepení zjedeného jedla. 

Možno si myslíte, že keď máte skôr sedavé zamestnanie, nejdete sa pretrhnúť od cvičenia a máte radšej prechádzky so psom, potom až toľko glukózy nepotrebujete. Omyl! Najväčším konzumentom glukózy je totiž náš mozog, ktorý denne spotrebuje až 120 g. Ak sme v kľudovom režime, len samotný mozog „spapá“ 60 % z celkového prísunu glukózy stravou.

Mozog – vrchol evolúcie – a závislý od glukózy?

Jednoduchým faktom je, že naše neuróny – mozgové bunky – používajú ako benzín práve glukózu získanú zo stravy. Ak je glukózy málo, zníži sa tvorba neurotransmitterov (chemických smsiek). To vedie k zmene na úrovni komunikácie medzi mozgom a zvyškom nášho tela. Asi to poznáte z bežných stavov hladu, keď vám klesne hladina glukózy, máme problém sústrediť sa, alebo zodpovedne sa rozhodovať (napríklad v obchode pri nákupe potravín). 

Samozrejme naše telo to zvládne – hľadá si záložné zdroje. V prvej fáze pomáha pečeň, v ktorej máme uložené zásoby a hormón glukagón. Ak nízka hladina sacharidov pokračuje, potom je potrebné siahnuť k núdzovým zásobám, teda uskladnenému tuku. V pečeni sa vytvoria z tuku ketóny a tie potom poháňajú váš mozog. Efekt? 

To si nedovoľujem povedať z dlhodobého hľadiska. Máme nepriame dôkazy, napríklad pri anorexii, ktoré nám ukazujú, že ak mozog funguje dlhodobo na ketónoch, jeho činnosť tým doslova trpí.

A preto – čo sa bude diať v našom tele po zjedení jedla určuje celá škála faktorov, a hlavne kombinácia živín. 

Cukor prijatý v strave pôsobí na naše telo podľa toho, čo s ním jeme, ale aj v akej forme ho jeme (rozdiel medzi jablkom a odšťavenou jablkovou šťavou, či jablkové smoothie – aj keď téma smoothie je na samostatný článok). A ešte drobnosť na záver – keď už cukor, tak obyčajný, a nie jeho náhrady. Nech v tom hlava nemá zmätok!

Komentáre