Éra nízkosacharidových diét II.: Tukožrúti v zábere

Diéty, ktoré nám odporúčajú jesť menej sacharidov, musia mať aj druhú stranu pre vyváženie. Namiesto sacharidov vám do stravy pridajú buď bielkoviny, alebo tuky. Ak sa vám pozdávajú tuky viac, v prvom rade by ste mali mať 100% zdravotný stav! A To ako fyzický, tak aj mentálny!

Tukové pochúťky a nutričná veda

Ach, nerobím to rada. Vždy podporím každú iniciatívu, ktorá vedie k zahodeniu starých nefunkčných stravovacích návykov a DLHODOBÉMU ozdraveniu nášho životného štýlu – nie na báze diéty, ale na báze udržateľného stravovacieho režimu. Musím však zdôrazniť, že dodnes neexistujú žiadne dlhodobé štúdie, ktoré by potvrdili pretrvanie ktoréhokoľvek pozitívneho prínosu a účinku nízkosacharidových diét

A hlavne, štúdie sú jedna vec a vaša reálna prax celkom iná!

Nízkosacharidové šialenstvo tu v takejto vypuklej forme funguje relatívne krátko a z našich skúseností väčšina priaznivcov postupne od týchto foriem stravovania upúšťa. Som presvedčená, že najmä z jedného dôvodu – celé sme to nejako zle pochopili a opäť sme len hľadali vinníka našich problémov v konkrétnej zložke stravy. 

Skutočný príjem živín a efekt akejkoľvek diéty musíme vyhodnocovať po mesiacoch až rokoch, a nie po pár dňoch či týždňoch. Celkový úbytok na váhe po roku od začiatku akejkoľvek diéty môže byť rovnaký – ale efekt na zdravie nie.

Čo je skryté za vylučovaním potravín?

Najväčšie riziko nízkosacharidových, bezlepkových, bezmliečnych a vegánskych diét vnímam v provokovaní rôznych foriem ortorexie. Ortorektik posadnutý zdravým životným štýlom vidí v týchto formách výživových prístupov spôsob, ako sa dlhodobo udržať v zdraví a ako znížiť riziko civilizačných ochorení, pričom len pestuje svoje nutkavé správanie. 

Smutné príbehy končia veľmi často v extrémoch ako anorexia (s tým sa stretávam veľmi často), alebo naopak záchvatovité prejedanie v dôsledku dlhodobej nedostatočnosti príjmu komplexnej stravy. Miernejšie formy vedú „len“ k chronickému diétovaniu a dlhodobej nespokojnosti so sebou a svojim vzhľadom. Toto ste nečakali? Nuž ale toto je najhmatateľnejší a najboľavejší dôsledok manipulácie s našou výživou. 

Ženy pozor!

Mali by sme vedieť aj to, že vylúčením sacharidov ovplyvňujeme svoju hormonálnu rovnováhu, hladinu serotonínu, úroveň nášho pocitu šťastia či dobrej nálady.

V neposlednom rade, ak patríte k ženskému pohlaviu, je dobré mať na pamäti, že potreba sacharidov a ich množstvo je priamo úmerná etape vášho cyklu. Ak teda znižujete množstvo prijatých cukrov, budete mať mizernú náladu v závislosti od koncentrácie hormónu estradiolu!

Malá rada na záver

Vždy predtým, ako sa rozhodnete zviesť na novej vlne výživových odporúčaní, položte sami sebe otázku, prečo to skutočne robíte a čo chcete skutočne dosiahnuť! A hneď potom nechajte prehovoriť vaše telo a jeho skutočné potreby.

Rozumnejšou alternatívou vylučovania potravín zo stravy je jesť striedmo, jednoducho a zároveň pestro. O ďalších malých krokoch k veľkej zmene píšem v mojom e-booku, ktorý si môžete čítať už o 2 minúty.

Komentáre